Що очікують українці від запуску нової авіакомпанії
У четвер, 25 листопада, президент України Володимир Зеленський заявив, що незабаром в країні з'явиться нова державна авіакомпанія. Перевізника планують назвати "Українські національні авіалінії "(UNA). Про це він заявив під час форуму "велике будівництво: Авіація. Туризм", повідомляє РБК-Україна.
"Сьогодні офіційно розпочато створення українського національного авіаперевізника. Ми готові інвестувати в повітряний флот, навантажувати українських виробників і залучати світових лідерів до об'єднаних проектів в авіабудуванні. Ми підтверджуємо економічну доцільність проекту національного перевізника від наших французьких консультантів", - зазначив президент.
Він додав, що створення державного авіаперевізника - це не тільки питання збільшення авіаперевезень, а й "питання статусу, іміджу, престижу нашої держави". Глава держави зазначив, що національний авіаперевізник буде незалежним від будь-яких груп та впливів.
Авіаційна галузь України є ринком зайнятості для 144 тисяч людей, а його частка ВВП становить 1,4 млрд доларів. Також Україна є однією з семи держав світу, де є повний замкнутий цикл авіаційного виробництва: це високі технології, робочі місця та імідж України за кордоном, зазначив в ході форуму радник міністра інфраструктури України Олександр Грибан.
За його словами, майже 40 підприємств авіаційної галузі, що працюють в Україні, за останні 10 років згенерували понад 12 млрд доларів валового доходу. З них близько 3 млрд пішло до держбюджету у вигляді податків.
Фото: В Україні хочуть розвивати сполучення між ключовими містами країни (unsplashas.com/him-d-silva)
"Плани на створення національного перевізника є частиною економічної політики країни на 2022-24 роки та частиною державної цільової науково-технічної програми розвитку авіаційної промисловості на 2021-2030 роки. Крім створення національного авіаперевізника, планують посилити підтримку вантажного літакобудування та створення європейського хабу для модернізації літаків", — зазначив радник міністра.
Цілі, які ставить Україна створенням національного перевізника:
Очікується, що дивіденди від цього зможуть отримати й українські аеропорти, які несуть істотні збитки через пандемію.
На цю мить відомо, що авіакомпанію створять "з нуля" - для неї будуть закуповувати нові літаки. Також очікується, що компанія здійснюватиме перельоти насамперед між великими містами України.
"Національний авіаперевізник вже на старті, і ми вже маємо конкретні шляхи та рішення", - сказав міністр інфраструктури України Олександр Кубраков. Під час Форуму міністерство підписало меморандум про взаєморозуміння з авіабудівною компанією Airbus. Він передбачає закупівлю літаків для національної авіакомпанії.
"Документ визначає алгоритм подальшої співпраці держав в рамках створення національного авіаперевізника, включаючи, але не обмежуючись придбанням повітряних суден",- йдеться у повідомленні прес-служби відомства.
"В Україні великий потенціал для туризму і бізнесу. Також ми виразно бачимо потенціал для створення національного авіаперевізника. Ми розуміємо, що можливість створити його "з нуля" була правильним. Створюючи його з нуля, ви зможете інвестувати відразу в кращі технології, в кращий авіаційний флот, який буде залишати менше вуглецевого сліду, а значить, буде кращим для навколишнього середовища", - зазначив віце-президент компанії Airbus в Європі та Центральній Азії Кімон Сотиропулос.
Фото: Підписання меморандуму з Airbus (president.gov.ua)
Варто відзначити, ще навесні минулого 2020 року Володимир Зеленський обіцяв, що національну авіакомпанію обслуговуватимуть літаки українського виробництва. Передбачалося, що будуть використовувати літаки, випущені держпідприємством "Антонов".
Перед стартом роботи над створенням національного авіаперевізника французька компанія провела з ініціативи України дослідження про те, чи є потенціал і доцільність у його запуску.
"У сфері української цивільної авіації є простір для зростання ринку. Ми бачимо, що кількість пасажиромісць на кількість населення в Україні становить всього 0,5. Тому посилення взаємин між Україною та ЄС буде набагато інтенсивніше після підписання договору "про відкрите небо". До того ж авіаційні перевезення по всьому світу швидко відновлюються, хоча вони були знижені практично до 90% на початку 2020-го", - сказав після підписання меморандуму старший консультант французької консалтингової компанії Aerogastion Патріс Фасьє.
Фото: Серед українців спостерігається запит на бюджетні перельоти та зручний графік рейсів (facebook.com/airportboryspil)
Згідно з висновками дослідження, яке проводила компанія, пасажири в Україні від національного перевізника чекають три головні чинники:
"За нашими прогнозами, до 2035 року обсяг пасажироперевезень в Україні подвоїться і зросте до 32 мільйонів людей, тому буде достатньо можливостей для конкуренції між усіма авіакомпаніями", — зазначив консультант компанії.
За його словами, маючи національного перевізника, Україна буде більш економічно стійка в період криз, таких як криза через пандемію.
Втім, за якими саме напрямками літатимуть літаки і які будуть ціни на квитки, поки невідомо.
Створення національного перевізника державної форми власності може мати позитивний вплив на ринок, говорить у коментарі РБК-Україна авіаексперт Олексій Бурчевський.
"Все залежить від того, в якій формі та під яку бізнес-модель такий перевізник створюватиметься. Наявність державної авіакомпанії може стабілізувати ринок у разі нової кризи в галузі. Ідея використовувати літаки українського виробництва для перевезення пасажирів не нова. Зараз кілька старих бортів Ан-24 і відносно новий Ан-140 використовує "Мотор Січ", - зазначає він.
За словами фахівця, наймолодша з українських авіакомпаній, яка цього року розпочала польоти, Air Ocean, також взяла в лізинг кілька Ан-148.
"Однак ці літаки можуть використовуватися тільки на відносно коротких перельотах з незначним пасажиропотоком. Наприклад, на внутрішніх рейсах. Побудувати успішну бізнес-модель на такому ринку неможливо. Тому компанія буде змушена орендувати або закуповувати літаки середніх розмірів - таких, як сімейства Airbus A320/321 або Боїнг 737, або навіть більше і літатимуть середньо- і далекомагістральні рейси", — пояснює Бурчевський.
Вкрай бажаною при створенні національного перевізника, каже він, була б кооперація з одним із мережевих міжнародних перевізників.
"Така кооперація дозволила б залучити не лише інвестиції, а й експертизу по роботі на глобальному ринку. У будь-якому разі, головне, щоб літаки бралися в лізинг у відомих міжнародних лізингодавців, а не в кишенькових компаній певних бізнесменів, пов'язаних із владою".
Нагадаємо, раніше ми писали, чому люди в різних країнах відмовляються від перельотів на користь іншого транспорту.
Також повідомлялося, що авіаперельоти в Україні можуть подешевшати.